Velkommen


Velkommen til min blog!

Min blog handler om mad, og jeg håber at jeg kan inspirere andre til at eksperimentere i køkkenet.

Jeg har arbejdet med mad i over 10 år og arbejder i øjeblikket som køkkenassistent på en fantastisk restaurant, hvor alt laves fra bunden.
De fleste af opskriftenerne er mine egne, eller andres som jeg har sat eget præg på.

Jeg eksperimentere tit, det vil sige at jeg laver mange ting som jeg ikke har prøvet før, og finder på retten imens jeg er i gang med den. Det kommer der nogle gange noget sjovt mad ud af, og andre gange - heldigvis for det meste - er det da spiseligt :)

Jeg går ikke i detaljer med opskrifterne, så skriv endelig i kommentarerne hvis der er noget jeg skal uddybe.

Da jeg er meget bevist om at spise fornuftigt (det meste af tiden), vil alle opskrifter være efterfulgt af kcal. udregning pr. 100g. så det er nemt at gå til.

Selvfølgelig vil der også være plads til masser af kage, da det er en af mine helt store laster ;o)

Kom gerne med spørgsmål og kommentarer...

søndag den 14. august 2011

Blommekage

Hvor er sommeren bare trist. Jeg er allerede kommet i efterårs humør, og har mest af alt bare lyst til at sætte mig i sofaen med et tæppe og en god film. Og så kunne det da blive endnu mere hyggeligt, hvis man lige havde et stykke kage og varm kakao med flødeskum.

Havde en hel bakke blommer som skulle bruges, så bagte denne kage:

Bund:

250g. hvedemel
150g. blødt smør
150g. rørsukker
1 stang vanilje
2 æggeblommer
1 tsk. bagepulver

Fyld:

150g. revet marcipan
100g. rørsukker
2 æggehvider
saften fra 1/2 citron
lidt kanel

Pynt:

Hakkede nødder efter smag - jeg brugte mandler!






Det hele æltes sammen med hænderne, og trykkes ud i en smurt springform. Kom dejen halvvejs op af siden.










Jeg brugte 450g. blommer (7stk.) men man bruger bare så mange man nu har, og så det dækker bunden godt.










Pisk æggehviderne sammen med sukkeret, til det er godt tykt og vend så resten af ingredienserne forsigtigt i. Fyldet fordeles jævnt over blommerne, og drys så med nødderne.






Bages ved 200 grader i ca. 30 minutter. Hold øje med kagen til sidst, da der er stor forskel fra oven til oven.

Min kage fik lige rigeligt. Vi har en virkelig ringe ovn, så den er ikke altid til at regne med, men mon ikke kagen smager godt alligevel. Tror vi skal have en klat cremefraiche til, og så varm kakao med flødeskum.

Det er da ægte sommerhygge!



Kcal. pr. 100g. =  291 kcal.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Jag jobbar för sajten FindeOpskrifter.dk och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Madblogstoppen".

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

    Här kan du se hur många som är med i Madblogstoppen på FindeOpskrifter.dk - http://www.findeopskrifter.dk/madblogstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Madblogstoppen!

    Med vänliga hälsningar,

    Senka
    senka@findeopskrifter.d

    SvarSlet